المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصة القرد والتفاحة


ابن الحته
01-16-2022, 09:43 PM
كان ياما كان في زمان غير الزمان
في مكان زي الغابه بس مش غابه .. هوا مكان عايش فيه الانسان والحيوان في سلام ..
كان في امير جميل .. كل يوم يصحى الصبح بدري واول حاجه يعملها يقف
يشم نسيم الهوا البارد في الصبح .. كان شباكه بيبص على اشجار التفاح ..
وفي يوم لقا بنت جميله بتيجي تقطف كمية كبيرة من التفاح ؛ قال عادي مرة وعدت .
... لكن لقاها كل يوم وفي نفس الميعاد بتيجي تاخد التفاح .
. استغرب الامير وقال لازم اعرف حكاية البنت دي ايه...
.. ونزل فعلاً مكان ما بتيجي البنت واستناها تخلص جمع التفاح...
وبعد ما خلصت ظهرلها وسألها انتي مين .
.فردت وقالت انا أميرة الجزيرة اللي جنبك.. استغرب الولد وقالها :
طيب ليه بتسرقي التفاح؟ قالتله : دي مش سرقة !!
القصر او جزيرتي مش محاطة باسوار يعني ارض ربنا ولا انا ولا انت نملك شئ
يعني مش سرقة..
فخجل الولد من نفسة واعتذر وقالها: ممكن اعرف لمين التفاح؟
قالتله: باخدوه للقرود عندي على الجزيرة
قالها بس القرود مبتكلش التفاح او ليها اكل كتير غير التفاح
قالتله: كان في قرد على الجزيرة معاه تفاحة بياكلها
وكل القرود التفت عليه واخدت منه التفاحة وقررت اني اجي اجيبله التفاح بنفسي وهما معاه.
ضحك الامير وخبا ابتسامته من رقة الاميرة واعتذر منها .
. وسلم عليها ومشي.
وفي اليوم اللي بعده لقا نفسة نازل في نفس المكان اللي بتيجي فيه الاميرة .
. واستغربت الاميرة وسألته خير انت كويس .. او ممنوع اخد التفاح ..
بصلها بكل حياء وقالها ممكن اساعدك..تبسمت الاميرة ونظرت له
بكل خجل اكيد ينفع بس بشرط....قال خير!!
قالت كل يوم نجمع التفاح لجزيرتي....تاخد من عندي الورود والزهور...
.فرح الامير وعرف ان الاميرة بتحبه زي ما هوا حبها
ولكن عبرت بطريقتها....


وصحي الولد من نومه...لانو كان حلم جميل
ولكن لما صحي جالو شعور غريب انو ده مكنش حلم ..
جالو احساس انو حقيقة عاشها فعل

الــوافــي
01-16-2022, 11:14 PM
*,

طرح يفوق الجمال
كعادتك إبداع في صفحآتك
يعطيك العافيه يارب
وبإنتظار المزيد من هذا الفيض
لقلبك السعادة والفرح
ودي لك

imported_ريآن
01-17-2022, 02:22 AM
طرح يبآهي شمس الإبدآع
فَاضَتْ ..الرُوحُ عُمقاً
يُسكِرُ الْألبَابْ ..!
حِسٌ رَاقِي وَ عَذبْ

,’
دَامَ لَنآ جَمالِ ذَآئِقَتُكْم



http://img-fotki.yandex.ru/get/6802/39663434.61c/0_9b521_96cfc_L.gif

عاشق الحروف
01-17-2022, 02:29 AM
طرح رآقي گ روحـگ
لآعدمنا جمآل ذآئقتگ
تحية صادقه من الاعماق
وبآنتظار جديد آبداعكگ دائمآ
ودي لگ

توت احمر
01-17-2022, 03:14 AM
تميز في الانتقاء
سلم لنا روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمت ودام لنا عطائك
:724:

حلا ليالي
01-17-2022, 11:50 AM
الله يعطيك العافيه
سلمت يداك ودام عطائك

بـہۣۗـتـہۣۙول ❥ ·´¯)
01-17-2022, 06:59 PM
اهنيك ع الذوق
إبداع في الطرح وروعة في الإنتقاء
وجهداً تشكرون عليه
دمتم بروعة طرحكم
أكاليل الزهر أنثرها في متصفحكم

عواد الهران
01-18-2022, 10:51 AM
بارك الله فيك...

جزاك الله خير الجزاء,

ولك الشكر والامتنان,

والتميز بكمن بما نستفيد ونفيد,

وقمة التفاعل:

بالرد عليكم ,وتلقي ردودكم الكريمه.

لِين
01-18-2022, 08:33 PM
_

إنتقآء جمميل
يعطيك آلف عآفيةة
ود ~

آلُـِـِوتين»♥
01-18-2022, 08:39 PM
انتقاء رائع
يعطيك ربي العافيه
ويسلم ربي ايدينك
على روعة جلبها وانتقائها الراقي
بإنتظار روائعك القادمهff1 (8).png

ترااانيم
01-23-2022, 04:24 PM
قصة رائعة
وسرد مفعم بالجمال
يعطيك العافيه
وسلمت اناملك المتألقه لروعة ما جادت به من ابدااع
تقديري

إيليف
02-03-2022, 02:35 AM
سلمت اناملك لروعـة طرحك
وكل الثنـاء لجميـل انتقائك
تملكين ذوق راقي جدا
تسلمين حبوبة
اجمل واعذب تحية

عابر سبيل
02-15-2022, 05:22 PM
ابن الحته

سرد ممتع ومحتوي راقي يستحق المتابعة
أشكرك علي هذه القصة الرائعة كروعتك
وعلي كل هذا المجهود المميز كتميزك
لا حرمنا الله من تواصلكم ورقي العطاء
تحياتي وتقديري لكم

https://upload.3dlat.com/uploads/3dlat.com_17_19_23d4_0d5e55c730786.gif